Naši studenti získali 100 % úspěšnost v testech Cambridge v oblasti mluvení a 92% v poslechu. Absolvování zkoušky Cambridge English představuje skvělou příležitost pro žáky získat srovnání o úrovni svých znalostí anglického jazyka a jeho praktického využití. V našich školách je to součástí systematické výuky anglického jazyka již od mateřských škol.
Intenzivní výuka anglického jazyka začíná již v mateřských školách
V našich mateřských školách se děti setkávají s anglickým jazykem každý den a jsou tak nepřímo, ale systematicky připravovány na absolvování zkoušek v pozdějším věku. Vzdělávací program probíhá bilingvní formou s přihlédnutím na věk a schopnosti dětí. Nejmladší děti od dvou let objevují svět angličtiny postupně, z počátku jde o lehké fráze typu “Clean up”, “Close the door” nebo jen pozdravy, následují básničky, písničky a říkadla. Starší děti již plně absolvují program rozdělený do českých a anglických bloků se zařazováním materiálů Cambridge English, které jsme si velice oblíbili. V mateřských školách probíhá spíše pasivní výuka, kdy dítě rozumí, základně komunikuje, ale ještě není schopno plynně vést konverzaci - samozřejmě to záleží opět na individualitě dítěte😊.
Navazující výuka na Základní škole GENIUS
Na naší základní škole integrujeme angličtinu do běžné výuky v rámci bilingvního vzdělávání. Kromě tradičních hodin anglického jazyka a konverzací, při kterých jsou opět využívány materiály Cambridge English, jsou vedeny v tomto jazyce i jiné vyučovací hodiny. Učitelé tímto způsobem efektivně připravují studenty na jednotlivé části zkoušky. Zaměřují se na rozvoj čtyř klíčových dovedností:
Mluvení (speaking) – studenti se učí sebevědomě komunikovat v různých situacích.
Čtení (reading) – trénují schopnost porozumět textům různého typu.
Psaní (writing) – rozvíjí dovednosti psaní esejí, zpráv a dopisů.
Poslech (listening) – studenti se učí porozumět různým přízvukům a stylům mluvené angličtiny.
O zkouškách Cambridge
Zkoušky CAMBRIDGE ENGLISH, jsou nejrozšířenější a nejuznávanější zkoušky v anglickém jazyce dle Evropského referenčního rámce. Na naší škole děti tyto zkoušky skládají povinně na konci 3. třídy. Zkoušky jsou navrženy tak, aby hodnotily jazykové schopnosti žáků a jejich znalosti v různých aspektech – od mluvení přes čtení a psaní až po poslech.
Plán jazykových zkoušek na ZŠ GENIUS:
A1 Movers - konec 3. třídy
A2 Flyers - konec 5. třídy
B1 PET - konec 7. třídy
B2 FCE - konec 9. třídy
První absolvované zkoušky
Na konci školního roku 2023/2024 se žáci 4., 3. třídy a pár vybraných žáků ze 2. třídy zúčastnili Cambridgeských zkoušek A1 MOVERS. Ty probíhaly v testovacím centru Akcent nedaleko naší školy. Pro děti byla zkouška velkou psychickou zátěží, protože během testu byly ve třídě bez svých pedagogů, nemohly třídu opustit, nemohly během testu klást doplňující otázky. Zároveň ale děti viděly, že stejnou zkoušku s nimi společně skládají žáci 5. a 6. tříd, kteří přišli z jiných škol. Nervozita u dětí byla znát, protože se s tímto typem zkoušek setkali poprvé, ale všichni přítomní se do úkolů pustili se zápalem a odvahou.
Zkoušky MOVERS
A1 Movers je druhá ze tří kvalifikací Cambridge English Qualifications určených pro mladé žáky. Tyto testy seznamují děti s každodenní psanou a mluvenou angličtinou a jsou pro ně skvělým způsobem, jak získat sebedůvěru a zlepšit si angličtinu. Testy jsou napsány na známá témata a zaměřují se na dovednosti potřebné k efektivní komunikaci v angličtině prostřednictvím poslechu, mluvení, čtení a psaní.
Zkouška MOVERS se skládá ze tří oblastí:
“Listening” - poslechová cvičení, porozumění mluvenému slovu,
“Speaking” - konverzace a reagování na otázky,
“Reading and Writting ” - porozumění čtenému textu, gramatická cvičení, doplňování slov a krátká spojení.
V těchto prvních úrovních jazykového testu se také u zkoušek nepropadá. Znalost určuje získání erbů v jednotlivých dovednostech, kdy maximum erbů v jedné kategorii je pět, za zdolání dané úrovně se považuje získání 4 erbů.
Věděli jsme, až naši GENIUS žáci už často v první třídě dosahují úrovně A1 ve “speaking”, ve druhé třídě pak v oblasti “listening”. Otázkou bylo, kdy je vystavit testování v gramatice a čtení, když jim čtenářské dovednosti dávají zabrat i v češtině. Rozhodli jsme se pro povinné absolvování ve 3. třídě, případně u rychlejších dětí volitelné testování již na konci druhé třídy. Počítali jsme s tím, že oblasti gramatiky (reading and writing) děti dosáhnou možná dvou nebo tří štítů ve 3. třídě, případně jednoho štítu na konci druhé třídy, ale pozdější absolvování jsme nechtěli vzhledem k tomu, že zase v komunikačních dovednostech je jejich úroveň prokazatelně A1.
Naši žáci dosáhli ve zkoušce zaměřené na mluvení (speaking) na úrovni A1 úžasných 100%. Také v poslechové části (listening) se jim podařilo získat vynikajících 92%. U Readingu a Writtingu byla úspěšnost na bodu průměru. Přestože výsledky u čtení (reading) a psaní (listening) nebyly tak vysoké jako u předchozích částí, žáci se velmi snažili a splnili naše očekávání a cíle, které ve výuce anglického jazyka u nás máme stanoveny.
Našim studentům blahopřejeme k prvním oficiálním úspěchům. A stejně tak i učitelům na našich mateřských a základní škole, kteří odvádějí skvělou práci ve výuce anglického jazyka takovou formou, která děti baví a motivuje v dalším učení.
Comments