top of page
Obrázek autoraMarie Čechová

🏛️ Z pravěku do vesmíru

Jak zajistit, aby se děti učily smysluplně a aby to, co se naučí, dokázaly aplikovat v reálném životě? Naše škola GENIUS se touto otázkou zabývá a odpovědí je pro nás propojování jednotlivých předmětů a témat v širších souvislostech. Přejeme si, aby výuka byla pro žáky přitažlivá, smysluplná a úzce propojená s reálným životem a aktuálním děním ve světě.


Naše škola se snaží jít cestou, která dětem pomůže nejen získávat nové vědomosti, ale zároveň chápat svět v širších souvislostech. Náš přístup k výuce je postaven na tom, že se nesoustředíme pouze na izolované fakty, ale propojujeme různé oblasti vědění. Chceme, aby děti viděly, jak jednotlivé vědecké disciplíny spolu souvisí, jak se vzájemně ovlivňují a jak mohou být prakticky využity v jejich každodenním životě.


Výzkumy ukazují, že pokud se děti učí nové informace v širších celcích a praktických souvislostech, lépe si je zapamatují a snadněji na nich mohou stavět další úrovně vědomostí. Naše řešení je předmět s názvem Svět v souvislostech, který děti seznamuje s různými vědeckými oblastmi prostřednictvím měsíčních témat. Tato témata prostupují celou školou a nabízejí žákům nejen možnost se zapojit do různorodých projektů, ale také sdílet znalosti mezi ročníky. Tento předmět je méně častý u prvních tříd, kde se soustředíme především na výuku základních dovedností, jako je čtení, psaní a počítání. Zároveň se snažíme propojit tato témata i napříč dalšími předměty, jako jsou čeština, matematika, výtvarné či pracovní činnosti, což dětem poskytuje širší pohled na svět a prohlubuje jejich pochopení různých vědních oborů.


V minulém roce jsme dětem přiblížili svět skrze postupně se rozšiřující okruhy. Naše výuka začínala u jednotlivce, tedy tématem „Já“, které se věnovalo biologii a psychologii člověka. Postupně se děti posouvaly ke stále širším celkům, až dospěly k tématu vesmíru. Tento strukturovaný přístup jim umožnil nejen lépe porozumět sobě a svému okolí. Výuka se tak stala smysluplnou cestou, která dětem ukázala svět jako celek, kde vše spolu souvisí.

Tento školní rok jsme dětem připravili zcela novou výzvu. Objevování světa z pohledu civilizačního vývoje. Během jednotlivých měsíců projdeme významné historické etapy lidstva a planety, od Velkého třesku přes starověk i středověk až po současnost. Tento přístup má dětem nejen přiblížit dějiny, ale také je lépe zorientovat v širším kontextu vědy a společnosti. Máme také to štěstí, že náš nový učitel angličtiny, Dan Sawran, je také učitelem historie. Díky němu mohou děti získat nový pohled na dějiny a jak se učí ve Spojených státech. Tento obohacený přístup rozšiřuje naše možnosti a dává dětem širší perspektivu na historické události.


Září jsme věnovali fascinujícímu tématu prehistorie. Děti se ponořily do vzniku vesmíru, naší planety, prvních rostlin a živočichů, a také vývoje člověka a jeho života v pravěku. Výuka byla doplněna exkurzí do nedalekého Triloparku, kde děti mohly na vlastní oči vidět rekonstrukce pravěkých tvorů a prostředí, což jim umožnilo propojit teoretické poznatky s reálnými zážitky. Téma pravěku uzavřeme na adaptačním pobytu, kde zároveň otevřeme novou kapitolu naší výuky objevování starověkých civilizací. 






Tematické vzdělávání – jak to funguje?

Tematické vzdělávání je moderní přístup k výuce, který propojuje různé oblasti vědění skrze jedno centrální téma. Místo tradičního rozdělení předmětů se děti učí o tématech, která je zajímají a která reflektují skutečný svět. Tento způsob výuky je zaměřený na propojení teorie s praxí a umožňuje dětem lépe chápat svět v souvislostech. Pojďme se podívat, jak konkrétně tento vzdělávací přístup funguje.


  • Výběr ústředního tématu

Každá tematická výuka začíná výběrem ústředního tématu, které prostupuje různými předměty a aktivitami. Téma může být široké – například Lidské tělo nebo Starověké civilizace. Důležité je, aby bylo atraktivní pro děti a nabídlo možnosti pro přirozené propojení různých oborů.


  • Propojení předmětů

Jedno centrální téma je následně aplikováno na různé předměty. Například pokud je téma Vesmír, děti se ve fyzice učí o planetách, v biologii o životě ve vesmíru, ve výtvarné výchově mohou malovat obrazy vesmíru, v matematice počítat vzdálenosti mezi planetami a v historii se mohou seznámit s významnými objeviteli kosmu. Všechny tyto části dohromady vytvářejí komplexní obraz a pomáhají dětem porozumět tématu z více úhlů pohledu.


  • Zážitková a praktická výuka

Tematické vzdělávání se často zaměřuje na praktické a zážitkové aktivity. Děti se například mohou zapojit do projektů, exkurzí, experimentů či tvořivých činností. Tento typ výuky jim umožňuje aplikovat teoretické znalosti v praxi a prožít si výuku vlastními smysly, což podporuje hlubší zapamatování a pochopení.


  • Spolupráce a týmová práce

Děti často pracují na společných projektech, což posiluje spolupráci mezi spolužáky. Učí se komunikovat, dělit se o nápady a společně hledat řešení. Týmová práce také posiluje jejich sociální dovednosti a schopnost pracovat v kolektivu.


  • Reflexe a zhodnocení znalostí

Na konci tematického bloku se často provádí reflexe, při které děti přemýšlí o tom, co se naučily a jak mohou nové poznatky využít v praxi. To jim pomáhá uvědomit si význam naučených informací a prohlubuje jejich porozumění.


Těšíme se jak budeme s dětmi pokračovat v poznávání historických epoch a společně objevovat, jak se lidstvo vyvíjelo od svých prvních krůčků až do současnosti. 


48 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


GENIUS Logo school a kindergarten-01.jpg
bottom of page